Patiëntinformatie

In onze praktijken en op de site proberen we je zo goed mogelijk te informeren over de behandeling, het gebruik van een beugel en wat te doen bij eventuele problemen. Ook vind je hier antwoorden op veelgestelde vragen. Daarnaast kan je lezen wat een beugel kan doen voor kinderen, jongeren of volwassenen.

CONSULT

Tijdens het eerste bezoek (consult) bekijkt de orthodontist je gebit en gezicht en nemen we samen je wensen en die van je tandarts door. Je krijgt informatie over de mogelijkheden en wat in jouw situatie het beste is. Natuurlijk kun je al je vragen stellen. Als een beugelbehandeling mogelijkheden biedt, maken we een afspraak voor een uitgebreid onderzoek.

ONDERZOEK

Tijdens het onderzoek maken we röntgenfoto’s, dia’s (foto’s van het gezicht en de tanden) en afdrukken van het gebit. Ook vullen we een vragenlijst (anamnese) in. Op basis van deze informatie stellen we een persoonlijk behandelplan op. Met behulp van deze gegevens maakt de orthodontist een behandelplan dat we met je bespreken.

BEHANDELPLAN

Het behandelplan beschrijft de stappen die nodig zijn om je gebit te reguleren. Welke beugel past het beste bij jouw situatie? Zijn er alternatieven en zo ja welke? Wat houdt de beugelbehandeling in? Ook geven we een inschatting van de te verwachten behandelduur.  Ook vertelt de orthodontist wat de kosten ongeveer zullen zijn. Ongeveer, want dat de totale behandelduur en kosten zijn afhankelijk van hoe de behandeling verloopt. Natuurlijk informeren we ook je tandarts over de geplande stappen.

BEHANDELING

Na deze stappen kan de behandeling starten. De meeste beugels worden eens in de vier tot tien weken gecontroleerd. Vaak plaatsen we na afloop van de behandeling een draadje (spalk) achter de tanden om er zeker te zijn dat ze niet gaan verschuiven. Zo heb je een leven lang plezier van een mooi gebit en een stralende lach!

MEDISCHE GEGEVENS

Voor ieders veiligheid verzoeken we je om ons steeds te informeren over medische bijzonderheden zoals medicijngebruik, zwangerschap, ziekte of een eventuele infectie.

VERZEKERINGSGEGEVENS

Kun je bij je eerste bezoek je inschrijvingsbewijs van de verzekering en een geldig legitimatiebewijs meenemen? En ons daarover informeren als je tijdens de behandeling van verzekering wisselt?

PRIVACYREGELING EN GEHEIMHOUDING

Cliëntinformatie wordt niet aan derden doorgestuurd of medegedeeld zonder overleg met de orthodontist en medeweten van de cliënt. Alle informatie blijft binnen de praktijkorganisatie, behalve als het informatie betreft voor een specialist of huisarts die de informatie nodig heeft voor het medisch onderzoek (verwijzing) en na uw schriftelijke toestemming. Ook je gegevens die je invult op onze website worden zeer vertrouwelijk behandeld. Lees hier meer.

Patiëntendossier

Als patiënt bij TopOrtho heb je te allen tijde het recht om je persoonlijke gegevens in te zien. Inzage kan je gemakkelijk aanvragen middels een schriftelijk verzoek. Mocht het voorkomen dat het door ons verstrekte overzicht onjuistheden bevat en wil je iets laten wijzigen of verwijderen, geef dit dan schriftelijk aan bij jouw orthodontist.

KLANTTEVREDENHEID

We blijven graag op de hoogte van je vragen en wensen. Heb je een klacht? Meld die meteen bij de orthodontist of balieassistente. Als we je beter van dienst kunnen zijn, horen we dat graag.  Jouw mening is belangrijk, want zo kunnen we onze zorg en dienstverlening aan jou en onze andere patiënten verder verbeteren.