Coronavirus en onze mondzorg

In verband met de huidige overheidsmaatregelen rondom het Coronavirus zijn onze praktijken t/m 28 april uitsluitend geopend voor spoedeisende mondzorg. In geval van spoed kun je telefonisch contact opnemen met de praktijk voor het maken van een afspraak. Onder spoed wordt verstaan:

  • Erge pijn of risico op het doorslikken van een groot of scherp onderdeel van de apparatuur.
  • Een (trans- palatinale) bar die loshangt, of zeer pijnlijk in het gehemelte prikt.
  • Een loshangende hyrax (spin/vlinder), een loshangende herbst (scharnierbeugel), forsusveer of een ander loshangend deel van een beugel groter dan een bracket.
  • Een losse spalk die pijnklachten veroorzaakt.

Wat betekent dit voor mijn beugelbehandeling?

  • Het is mogelijk dat de instructies die je bij de laatste controle ontvangen hebt, veranderd moeten worden:
    • Apparatuur waaraan gedraaid moet worden: stoppen met draaien totdat je een afspraak hebt gehad op de praktijk. De apparatuur wel blijven dragen;
    • Voor uitneembare beugels en het dragen van elastieken geldt dat bij twijfel de beugel alleen ‘s nachts gedragen moet worden;
  • Alle individuele dossiers worden de komende dagen door de orthodontist beoordeeld. Als blijkt dat voor de goede voortgang van de behandeling toch een afspraak op korte termijn noodzakelijk is, dan nemen we contact met u op.
  • Mocht je twijfels hebben of de tanden of kaken wel in de goede richting bewegen of heb je andere vragen? Neem dan gerust telefonisch contact op met de praktijk

Omdat alle reguliere afspraken nu worden verzet, is je persoonlijke mondhygiëne en reiniging van de beugel extra belangrijk. Volg daarom de adviezen, die je eerder van je behandelaar hebt gekregen, goed op.

Meest gestelde vragen

Waarom is de praktijk gesloten voor reguliere afspraken?
In verband met de huidige overheidsmaatregelen rondom het Coronavirus zijn onze praktijken uitsluitend geopend voor spoedeisende mondzorg. Deze maatregel nemen wij op advies van het RIVM om bij te dragen aan de beperking van het aantal Coronabesmettingen. Deze maatregel nemen wij uitdrukkelijk niet, omdat het onveilig is voor patiënten of behandelaren om een behandeling uit te (laten) voeren.

Is het wel veilig om behandeld te worden?
De bestaande hygiëne- en infectiepreventiemaatregelen die wij hanteren in onze praktijk, zijn in lijn met de richtlijnen van het RIVM en zijn en blijven voldoende voor een veilige behandelomgeving.
Aanvullend hebben we extra maatregelen genomen, die gelden bij een bezoek aan de praktijk. Zo blijft een behandeling bij ons zo veilig mogelijk.

  • We minimaliseren het aantal patiënten in de wachtkamer en verzoeken je daarom indien mogelijk alleen naar de praktijk te komen. Eventuele begeleiders vragen we om buiten te wachten;
  • We vragen je om je handen te wassen bij binnenkomst;
  • We verzoeken je 1,5 meter afstand te houden.

Wanneer je klachten als neusverkoudheid, hoesten, keelpijn, verhoging of koorts hebt, kunnen wij je helaas niet behandelen. Stem telefonisch af met de praktijk over jouw gezondheidssituatie en tandheelkundige klachten. We bepalen dan samen met jou waar en wanneer je behandeld kunt worden. Dit in het belang van de veiligheid van onze patiënten en behandelaren.

Wat moet ik doen als ik pijnklachten of andere spoedeisende klachten heb?
Je kunt dan telefonisch contact opnemen met de praktijk. Je vindt het telefoonnummer op de betreffende pagina op deze website.

Kan ik behandeld worden als ik het Coronavirus gehad heb, maar ik geen klachten meer heb?
Je kunt pas weer naar buiten als je 24 uur geen klachten meer hebt. Dat betekent: geen koorts, geen neusverkoudheid en niet hoesten. Dan is ook een behandeling weer mogelijk.

Ik ben verkouden, maar heb geen koorts. Mag ik naar de praktijk komen?
Wanneer je (milde) verkoudheidsklachten als niezen, keelpijn, loopneus, licht hoesten of een verhoging tot 38 graden hebt, kunnen wij je helaas niet behandelen.

Mag ik iemand meenemen naar mijn afspraak?
Wij verzoeken je alleen naar de praktijk te komen, tenzij het niet anders kan.

Mijn afspraak schuift op. Wat betekent dit voor de voortgang van mijn beugelbehandeling?

  • Het is mogelijk dat de instructies die je bij de laatste controle ontvangen hebt, veranderd moeten worden:
    • Apparatuur waaraan gedraaid moet worden: stoppen met draaien totdat je een afspraak hebt gehad op de praktijk. De apparatuur wel blijven dragen;
    • Voor uitneembare beugels en het dragen van elastieken geldt dat bij twijfel de beugel alleen ‘s nachts gedragen moet worden;
  • Alle individuele dossiers worden de komende dagen door de orthodontist beoordeeld. Als blijkt dat voor de goede voortgang van de behandeling toch een afspraak op korte termijn noodzakelijk is, dan nemen we contact met u op.
  • Mocht je twijfels hebben of de tanden of kaken wel in de goede richting bewegen of heb je andere vragen? Neem dan gerust telefonisch contact op met de praktijk

Omdat alle reguliere afspraken nu worden verzet, is je persoonlijke mondhygiëne en reiniging van de beugel extra belangrijk. Volg daarom de adviezen, die je eerder van je behandelaar hebt gekregen, goed op.

Wanneer gaat de praktijk weer open voor reguliere afspraken?
De praktijk is t/m 28 april alleen geopend voor spoedeisende mondzorg. Je kunt telefonisch een afspraak maken voor na 28 april.

Plannen jullie een nieuwe afspraak voor mij in of moet ik dat zelf doen?
Wij proberen je telefonisch te bereiken om de afspraak te verplaatsen. Mochten we je niet kunnen bereiken, dan ontvang je van ons een e-mail met het verzoek contact met ons op te nemen om een nieuwe afspraak te maken.

Zijn jullie telefonisch bereikbaar?
Ja, wij zijn telefonisch in de ochtend bereikbaar. Het kan zijn dat je toch het antwoordapparaat krijgt in verband met beperkte openingstijden. Voor spoedeisende mondzorg zijn wij wel 24 uur per dag telefonisch bereikbaar. Volg hiervoor de aanwijzingen op het antwoordapparaat.

Hoe kan ik jullie het beste bereiken als ik een vraag heb?
Je kunt ons ‘s ochtends telefonisch bereiken. Het kan zijn dat je het antwoordapparaat krijgt in verband met beperkte openingstijden.

Waar kan ik meer informatie vinden over het Coronavirus?
De meest actuele informatie vind je op de website van het RIVM.