Eten en drinken

Een beugel is best even wennen. Zeker de eerste paar dagen kunnen de tanden en kiezen gevoelig zijn. Dus heb je de neiging om liever zachtere dingen te eten. Maar het went sneller als je zo gauw mogelijk gewoon brood, groenten en fruit eet. Pas je op met hard en taai voedsel? Daardoor kan de beugel beschadigen.

Hard, taai en kleverig voedsel

Om beschadiging van je beugel te voorkomen, kun je harde en taaie dingen beter laten staan. Dit zijn bijvoorbeeld pinda’s, dropjes, toffees en stokbrood. Harde vruchten zoals appels kun je in stukjes snijden voor het opeten. Vermijd ook kleverig snoep zoals kauwgom, karamels en winegums. Dat blijft aan de beugel plakken.

SUIKERS EN ZUREN

Wat snoepen betreft: teveel suiker is nooit goed voor de tanden. Dat geldt ook voor frisdrank en zoete (vruchten)drankjes. Drink liever water, thee, melk of bouillon. Ook zure voedingsmiddelen kunnen het gebit aantasten.

7 suikermomenten

Maximaal 7 eet-/drinkmomenten op een dag is een richtlijn waar zowel voedingsdeskundigen als tandartsen steeds meer op aandringen. Dan heeft het gebit tussendoor voldoende tijd om te herstellen van de zuuraanvallen op het glazuur. Wij spreken van zeven suikermomenten: eigenlijk is alles wat je op een dag eet of drinkt behalve water, thee en koffie zonder suiker een suikermoment. Bij meer dan 7 suikermomenten neemt de kans op gaatjes toe.